Zbiorcza deklaracja PCC-4 już obowiązuje!

Od 1 lipca 2019 r. podatnicy zajmujący się min. zakupem samochodów czy też zakupem wierzytelności od osób fizycznych mogą składać zbiorcze deklaracje w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatnik zawierając umowy cywilnoprawne, w tym umowy nabycia rzeczy ruchomych czy praw majątkowych, jest zobowiązany do złożenia, w terminie 14 dni od dnia zakupu, deklaracji PCC-3 oraz zapłaty podatku od dokonywanych czynności.

O ile dla przeciętnych podatników czynności takie mają charakter okazjonalny, to należy mieć na uwadze, że takie same obowiązki ciążą na podatnikach prowadzących komisy, czy też zajmujących się zakupem wierzytelności. Każda opisana wyżej czynność skutkuje obowiązkiem złożenia odrębnej deklaracji. Oczywistym jest, że przy dużej ilości transakcji w ciągu miesiąca jest to dla podatników kłopotliwe. Ustawodawca dostrzegł te uciążliwości i nowelizując przepisy ustawy o podatku do czynności cywilnoprawnych wprowadził pewne uproszczenia.

Co się zmieniło?

Podstawową zmianą jest możliwość składania zbiorczej deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych – o symbolu PCC-4. Zgodnie z brzmieniem nowego art. 10 ust. 1 a. „Podatnicy mogą złożyć za dany miesiąc zbiorczą deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy”.

Prawo do złożenia zbiorczych deklaracji przysługuje podatnikom po spełnieniu określonych warunków, o czym mowa w dalszej części art. 10 ust. 1 a. tj. „pod warunkiem że dokonali w danym miesiącu co najmniej trzech czynności cywilnoprawnych obejmujących umowę pożyczki lub umowę sprzedaży rzeczy ruchomych lub praw majątkowych, a ostatnia z tych czynności zostanie dokonana przed upływem 14 dni od dnia dokonania pierwszej z nich”.

Kiedy możemy wysłać deklarację zbiorczą PCC-4?

Aby podatnik mógł złożyć za dany miesiąc zbiorczą deklarację, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1. Liczba dokonanych transakcji w danym miesiącu – minimum trzy

2. Rodzaj umów cywilnoprawnych – umowa pożyczki lub umowa sprzedaży rzeczy ruchomych lub praw majątkowych.

3. Odstęp czasowy pomiędzy pierwszą a ostatnią transakcją – nie dłuższy niż 14 dni

Z całą pewnością wprowadzenie zbiorczych deklaracji PCC-4 jest krokiem w dobrym kierunku. Zmniejszy bowiem ilość obowiązków podatników, którzy zamiast kilku w miesiącu, będą mogli złożyć jedną zbiorczą deklarację.

Gdzie jest zagrożenie?

Oczekując na tę wymaganą przepisami trzecią umowę cywilnoprawną w miesiącu możemy narazić się na ryzyko niezłożenia w terminie deklaracji PCC – 3 od pierwszej transakcji. Dotyczy to sytuacji, gdyby do tej trzeciej planowanej transakcji jednak nie doszło.

Oto przykład:
Komis samochodowy dokonał zakupu samochodów od osób fizycznych w miesiącu lipcu 2019 r. Pierwszą umowę zawarto 3 lipca, drugą – 6 lipca, trzecią umowę planowano podpisać 17 lipca – (sprzedawca nie dotarł i umowa nie została w tym dniu podpisana). Podatnik nie spełnia warunków do ujęcia wszystkich transakcji w deklaracji zbiorczej, zatem 17 lipca 2019 r. upływa termin na złożenie PCC-3 i odprowadzenie podatku od pierwszej umowy,  zawartej 3 lipca 2019 r. Na każdą kolejna transakcję podatnik również musi złożyć odrębną deklarację i odprowadzić podatek.

Pamiętajmy, że na złożenie PCC-3 mamy dokładnie 14 dni. Terminowe złożenie deklaracji oraz zaplata podatku uchroni nas przed ewentualnymi sankcjami.